Start Up Nation 2018 650×435

Va exista Start-up Nation 2018 ?

Principalul coordonator tehnic al programului Start-up Nation, prin care statul spune că oferă ajutoare nerambursabile de maximum 200.000 de lei unor firme noi, a declarat, vineri, la București, că la începtul anului viitor, în cadrul Comitetului Consultativ pentru Dezvoltarea IMM, se va decide dacă va mai fi sau nu organizată și ediția 2018 a acestui program. De asemenea, un alt oficial al programului susține favorizarea la punctaj a aplicanților care vor veni cu bani de acasă pentru investiția din program, dacă se va organiza și în 2018.

Adrian Panait, directorul Direcției de Antreprenoriat și Programe pentru IMM, din subordinea Ministerului pentru Mediul de Afaceri, cel care coordonează la nivel tehnic toate programele naționale de sprijin pentru firmele mici și mijlocii, a explicat, într-o conferință de specialitate, că, pentru organizarea și în anul 2018 a programului Start-up Nation va fi nevoie de o dcizie favorbilă în Comitetul consultativ pentru IMM-uri, la începutul anului 2018, for din care fac parte șefii din minister, dar și consultanți, beneficiari și orgaizații non-guvernamentale implicate în antreprenoriat.

O să începem cu un comitet consultativ pentru dezvoltarea IMM, acolo analizăm nu numai programele ce vor fi derulate, poate și îmbunătățirile care trebuie aduse, poate și programe noi. E puțin cam devreme să discutăm acum. Dar la începutul anului viitor vom lua împreună o decizie, mergem sau nu cu acest program și în 2018 și în ce formă vom merge” – a spus Panait.

Legea  de aprobare a Ordonanței de orgență 10/2017, prin care sa instituit programul prevede că ”Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat implementează în perioada 2017-2020 Programul pentru stimularea înfiinţării de întreprinderi mici şi mijlocii, denumit în continuare Programul «Start-up Nation – Romania»”.

Legea mai prevede că Schema de ajutor de minimis pentru Start-up Nation ”se elaborează şi se aprobă prin ordin al ministrului pentru mediul de afaceri, comerţ şi antreprenoriat”.

Tot în lege se stipulează că ”sumele necesare implementării Programului «Start-up Nation – Romania» se asigură anual de la bugetul de stat cu încadrarea în prevederile  bugetare aprobate cu această destinaţie în bugetul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat şi/sau din fonduri externe”.

Chestionat de StartupCafe.ro, Adrian Panait a explicat că Legea Startup Nation stipulează practic că ministrul pentru Mediul de Afaceri (Ilan Laufer în prezent) aprobă prin ordin schema de minimis, dar aceasta nu înseamnă că este obligatoriu să se facă o astfel de schemă de minimis și să se organizeze programul și în 2018.

De asemenea, el a mai explicat că Legea 346 din 14 iulie 2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii arată că reprezentanți ministerului și cei ai mediului de afaceri stabilesc în Comitetul consultativ programele pe anul respectiv.

În schimb, liderii politici de la Putere au subliniat în mai multe rânduri că programul Start-up Nation se va face anual până în 2020. Și ministrul Laufer a dat asigurări, anterior, că se va organiza și în anul 2018.

Lipsa de personal – frână pentru program

Directorul din Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Adrian Panait, și-a exprimat dorința ca Start-up Nation să fie organizat și în anul 2018, însă el s-a plâns de blocarea posturilor în Agențiile teritoriale pentru IMM-uri, care implementează programul:

E o părere personală, programul s-a dovedit un succes și e păcat să nu-l implementăm anual, dar capacitatea tehnică a actualelor agenții trebuie întărită în așa fel încât să asigurăm oamenii necesari pentru verificări de deconturi, urmează o perioadă foarte grea de verificări de decont, de monitrizare în următorii 3 ani a fiecărui aplicant.

Au fost înființate agenții, au preluat personalul și atribuțiile oficilor, cu 26 de posturi pe fiecare agenție, așa prevede ordonanta 43/2017, în schimb imediat după aceea a apărut ordonanta care blochează toate angajările în sistemul public și atunci singura soluție este să o luăm de la capăt, să fundamentăm un memorandum, să fie avizat de ministerele avizatoare, să intre în Guvern. Deci deocamdată, la această oră avem de exemplu Agenția București, pentru că a rezolvat acea problemă vitală – Bucureștiul aparținea de Ploiești. Nu cred că mai aparține Bucureștiul de Ploiești în niciun alt minister.

Dar acum avem 26 de posturi blocate la Agenția București. Urmează să facem memorandum și să populăm acolo cu oameni”.

Start-up Nation 2018 – posibile modificări

În cazul în care va avea loc o ediție 2018 a Start-up Nation, o serie de oficiali implicați au invocat necesitatea unor modificări:

  • Mijloacele fixe, actualizate. Mulți beneficiari s-au plâns că în Start-up Nation 2017 le-u fst repinse o serie de achiziții, cum ar fi dronele sau tabletele, pe motiv că nu figurează în hotărârea de guvern  2139/2004, de încadrare a mijloacelor fixe. Adrian Panait a cerut beneficiarilor și consultanților propuneri pentru ca Ministerul Finanțelor să elaboreze un proiect de actualizare acestei hotărâri. ”E de plâns! Inițiator este Ministerul Finanțelor, sunt foarte multe lucruri acolo. Lansez un apel către dumneavoastră: să ne trimiteți constant ceea ce nu se regăsește acolo – că vorbim de drone, tablete sau mai știu eu ce sa mai inventat din anul 2004 încoace, trimiteți-ne și noi o să cerem Ministerului Finanțelor actualizarea acelei hotărâri de guvern”.

 

  • Contestațiile soluționate încrucișat. ”S-a discutat ca începând de anul viitor, contestațiile să fie judecate în alte agenții. Eu personal voi susține acest punct de vedere pentru o obiectivitate mult mai bună” – a spus George Brezoi, directorul Agenției pentru IMM Ploiești, cea care verifică cele mai multe dosare Start-up Nation în vederea aprobării sau respingerii, pentru că aici este arodat municipiul București.

 

  • Cofinanțarea, punctată în plus. ”Încă o propunere pe care am preluat-o de la dumneavoastră (consultanți – n.r.) și pe care o voi susține cu tărie este ca pe viitor un punctaj definitoriu să fie dat de cuantumul cofinanțării cu care vine beneficiarul” – a mai spus George Brezoi. El a dat exemplul fostului program SRL-D, în care beneficiarul era obligat să suporte tot TVA-ul pentru cheltuieli și 50% din valoarea cheltuielilor fără TVA. Programul SRL-D a adus înapoi la bgetul de stat 300% din ceea ce a investit statul în program, potrivit lui Brezoi.

 

  • Cursuri de antreprenoriat pentru beneficiari. ”Noi suntem în discuții pentru a asambla o echipă de instituții de educație financiar-bancară, fonduri, bănci, solicitanți de scrisori de garanție aflați în diferite etape ale dezvoltării businessului, dar fiecare scrisoare de garanție va fi însoțită și de un voucher pentru educație antreprenorială, pe module specifice tipului de solicitant. Pentru un solicitant start-up pot fi module de educație antreprenorială ce țin de cunoștințe de conformare fianciar-bancară, fiscală” – a spus Alexandru Petrescu, președintele Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri, instituția care garantează împrumuturile bancare acordate în Start-up Nation.

 

În schimb, și pe mai departe, dacă vor fi organizate noi ediții ale programului Start-up Nationvor putea aplica inclusiv firme înființate în anul 2017, după data de 30 ianuarie, care nu au reușit să obțină finantare în ediția din acest an, a dat asigurări directorul Agenției pentru IMM-uri Ploiești, George Brezoi.

Aceste declarații au fost făcute la dezbaterea Start-up Nation 2017, organizată, vineri, la București, de Asociația pentru Democrație, Educație și Reconstrucție.

Sursa : http://www.startupcafe.ro/

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.